انتخاب عینک شنای مناسب

عینک شنا

انتخاب عینک شنای مناسب

انتخاب عینک شنای مناسب استفاده از عینک شنا با توجه به وجود ذرات ریز و املاح در آب دریا و کلر و مواد ضد عفونی کننده در آب استخرها ضروری است . پس برای انتخاب بهترین عینک شنا مارا همراهی کنید تا با انواع عینک شنا و مناسب ترین عینک شنا برای شما آشنا شوید.

 

 

 

 

شناگران بیشتر از عینک شنا برای دیدن دیوار استخر و انجام برگشت سالتو استفاده می کنند. در ضمن، به دلیل  کلر موجود در آب و جلوگیری از آسیب ندیدن چشم، استفاده از آن مفید و ضروری است.

عینک شنا شامل چه بخش هایی میشود؟

فریم

واشرها

لنز

بندها

لنزها

بخش تنظیم اندازه

 

یکی از بخش های مهم عینک شنا لنزهای عینک می باشد ؛ مقاوم بودن در برابر ضربه یکی از مهم ترین عوامل انتخاب لنز مناسب می باشد .  نکته مهم : مقاومت لنزهای عینک شنا و عینک شیرجه  (دایوینگ) متفاوت است و از عینکهای شنا برای شیرجه یا همان دایوینگ نباید استفاده کرد.البته منظور از شیرجه، پرش و جهش درون آب از ارتفاع کم نیست بلکه منظور شیرجه از روی تخت دایوینگ و از ارتفاع است.

انواع لنزهای عینک شنا :

معمولی
جیوه ای
لنز معمولی قابل استفاده در استخر و دریا می باشد اما در مقابل اشعه خورشید محافظتی از چشم نمی کند و بیشتر در استخرهای سرپوشیده از آن استفاده می شود.لنز جیوه ای قابل استفاده در دریا و استخرهای روباز و سرپوشیده است و باید دقت کرد که سطح آن دارای UV100 باشد تا مانع از ورود اشعه ماوراء بنفش و آسیب چشم شود.

لنز عینک شنای پلی کربنات (Polycarbonate): لنزی است که قوی بوده و در مقابل ترک خوردن از خود مقاومت نشان می دهد. شما می توانید عینک شناهایی با این نوع لنز را در انواع رنگ ها تهیه نمایید البته برخی از این لنز ها می توانند خاصیت ضد مه (بخار) و محافظت در برابر اشعه های UV (ماوراء بنفش) را نیز داشته باشند. هنگام خرید شما متوجه خواهید شد که اکثر لنز ها از پلاستیک ساخته شده اند اما می تواند تفاوت بسیار زیادی در کیفیت وجود داشته باشد و اکثر اوقات مثل همیشه شما هر چه قدر هزینه بیشتری پرداخت کنید عینک شنای بهتری دریافت خواهید کرد.

در مورد پوشش بیرونی لنزه صحبت شد اما در مورد فضای درونی، لنزهایی که آغشته به ماده ضد بخار Anti Foq باشند قابلیت تبدیل عینک به عینک ضد بخار را داشته و در غیر اینصورت لنزهای عینک شما در طول شنا بخار خواهد کرد و در واقع جایی را نخواهید دید.

لذا در هنگام خرید به ضد بخار بودن عینک خود توجه فرمایید.اما به تذکری که در این مورد باید توجه داشت و آن اینکه این خاصیت توسط ماده ای سطح داخل لنزها را پوشش می دهد لذا در هنگام شستشو و حتی سایر موارد نمی بایست دست به داخل لنزها زد و به این پوشش آسیب زد.

به همین دلیل توصیه می شود برای شستشوی لنزها صرفاً از جریان آب استفاده شود.

 

عینک شنا کد 1547

انتخاب عینک شنای مناسب

فریم عینک شنا :

مراقبت از پوست صورت و مو در هنگام شنا کردن
فریم یا همان بدنه عینک به دو دسته یک تکه و دو تکه تقسیم بندی می شود، منظور از یک تکه و دو تکه به قسمت وسط عینک مربوط می شود.اگر قسمت وسط جدا از لنزها باشد عینک دو تکه و اگر قمست وسط با لنزها بصورت یکپارچه ساخته شده باشد عینک اصطلاحاً یک تکه است.که در تصویر فوق به خوبی دو نمونه از این عینکها به نمایش گذاشته می شود.

 

عینک شنا
فریم دوتکه

 

البته عینکها را به لحاظ فریم می توان به گونه دیگری هم تقسیم بندی کرد.

فریم کوچک
فریم متوسط
فریم بزرگ
فریم کوچک برای کودکان یا بانوان استفاده می شود؛ فریم متسط برای بانوان با صورتهای گرد و آقایان و فریم بزرگ غالباً برای آقایان استفاده می شود.

واشرها :

واشرها در اطراف لنزها قرار گرفته و باید همانند سدی مانع از نفوذ آب به درون لنزها شود، جنس لنزهای با کیفیت از سیلیکون بوده و با مکش بالا می بایست مانع نفوذ آب شود و همانند کمک فنری از ضربه های احتمالی لنزها در تماس با آب جلوگیری می کند.

بندها :

بند عینک با کیفیت، از جنس یلیکون بوده و نمی بایست به راحتی پاره شده و یا تحت تاثیر کلر موجود آب در کوتاه مدت پوسیده شود.

تنظیم اندازه بندها

تنظیم اندازه بندها به دو صورت :

دستی
اتوماتیک
می باشد که در نوع دستی می بایست بندها را از هر دو طرف باز و به یک اندازه تنظیم کرد اما در نوع اتوماتیک کار راحت تر بوده و پس از نصب عینک روی صورت فقط با کشیدن بندها تنظیم می شود.از جمله برندهای مطرح موجود در بازار یاماکاوا، تاچیکارا، اورجینال، فونکس می باشد.

راهنمای نگهداری از عینک شنا :

عینک شنا به همان اندازه لباس شنا تمرینی و مسابقاتی نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. برای اینکه عینک شنای خود را محافظت کنید تا طول عمر مناسبی داشته باشد، آن را در موقعیت خوبی که در زیر شرایط آن توضیح داده خواهد شد نگهداری کنید:

همیشه عینک خود را بعد از شنا زیر آب سرد آب بکشید تا هرگونه کلر، شن و ماسه یا نمک از روی آن پاک شود.
به عینک فرصت دهید تا در یک محیط گرم و تمیز خشک شود.
آن را در زیر نور مستفیم خورشید که می تواند باعث شود سیلیکون خشک شده و رنگ لنز از بین برود، قرار ندهید.
هیچگاه داخل لنز عینک شنا را نسابید. این کار می تواند به لنز خش وارد ساخته و رویه ضد بخار را پاک کند.
می توانید یک جای عینک شنا نیز خریداری کنید تا حفاظت بیشتری را برای عینک خود فراهم سازید.
هیچ محلول پاک کننده ی عینک شنای مشخصی وجود ندارد زیرا قرار نبوده که به لنز ها دست کشیده شود. بهترین راه برای خوب محافظت کردن از آنها این است که عینک شنا را با دقت استفاده نمایید.

گردآوری: بخش ورزشی آکاایران

شنا چه فوایدی دارد؟
لوازم جانبی شنا
15 فایده ورزش شنا
انواع مایو شنا

راه های انتخاب مایو مناسب با اندام شما

انتخاب عینک شنای مناسب

ارسال دیدگاه